کلاس دوشنبه

گردان حضرت زهرا(س)

کلاس دوشنبه

گردان حضرت زهرا(س)

تکلیف...

سه شنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۳:۲۲ ب.ظ

یا رحمن و یا رحیم...

دوستان عزیز لطفا درس اول از جزوه ی تفکر را مطالعه بفرمایید و حداقل هفت گزاره از سوره مبارکه علق در قسمت نظرات این پست درج نمایید.. (حد اکثر تا روز یکشنبه سیزدهم ساعت بیست و سه)

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۰۸
طبیب دوار3

نظرات  (۷)

۲۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۴:۴۵ فاطمه محمد هاشم

خلق جزیی از ربوبیت و در حقیقت اولین مرحله ی آن است.

ربوبیت برای هر مخلوقی اختصاصی است: ربوبیت برای پیامبر به عنوان کاملترین مدل تکامل و رشد انسانی الگو شده است.

کشف وابستگی به رب موجب قرایت دنیا ی اطراف با این دید و نتیجه ی آن حرکت در مسیر تکامل و خلق ابعاد جدید در وجود انسان خواهد شد.

رویت از زاویه ای غیر رب =طغیان=اظهار بی نیازی از رب

نقطه ی آویزانی انسان خداست؛اظهار بی نیازی =قطع نقطه ی اتصال و سقوط

 

بسمه تعالی
1:ازابتدای آیه ((اقرا))دعوت به خواندن و فهمیدن و شناختن میکند.
2:هر اسمی میتواند ربش را نشان دهد،اسم رب خواندنی است و میتوان از آن رب +ک،سوق دهنده دهنده به سمت کمال آن اسم را یافت.
3:اسم  نشاندهنده ربی است که ایجاد کرده تورا.
4:علق و رب،وابستگی به رب+ک را بیان میکند.
5:در آیه 2 علق با قرائت اسم رب وابستگیش را نشان دهد.
6:اقرا آیه 1 با اقرا آیه 3 ،فهم و شناخت و دیدنی که عوض شده را نشان میدهد.یعنی در آیه 3 اسم ربی متفاوت از اسم رب آیه 1 را نشان میدهیم.
7:در آیه 3 اکرم بودن آن ربی که خلق کرد را قرائت میکند.
8:قلم اسم رب،وسیله سوق به کمال است.
9:
انسان اگر خود را علق نبیند ،طغیان میکند.انسانی در دیگر آیات نمایان میشودکه علق بودن را فراموش کرده است.
۲۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۳:۰۴ عاطفه جنت علیپور
1-به کمک اسم رب باید قرائت کرد.
2-قرائت را مى توان از علق شروع کرد، علق یعنى وابستگى... باید به درک و قرائت درستى از علق رسید.
3-با قرائت خلقت، خلقتى جدید در انسان شکل مى گیرد.
4-با هر مرحله قرائت و ایجاد خلقتى جدید، ورود به مرحله اى بالاتر اتفاق مى افتد.
5-انسان هنگامى که احساس بى نیازى مى کند، اقدام به لیطغى مى کند.
6-انسان باید به واسطه ى قلم چیزهایى را که نمى داند، شناسایى کرده و اقدام به قرائت آن ها کند.
۲۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۲:۴۱ فاطمه معصومه منوچهر
یا نور
1)قرائت باید مبنای درستی داشته باشد...برای درست میزان کردن این مبنا باید توجه کرد به اسم رب
اسم=آنچه خداوند به آن صفات شناخته میشود
رب=توجه کن که او همه چیز را در عالم چیده که نقص تو را رفع کند و تو را به کمال برساند
2)در قرائت برای درست کردن مبنا به چیز دیگری که باید توجه داشته باشیم علقه بودن و اوج وابستگی خود است
به یاد بیاور که وابسته ای
اول خلقت را به یاد بیاور...
اگر انچه تو بدان وابسته ای نبود تو حفظ نمیشدی
تو الان هم تنها یادت رفته وگرنه وضع تو عوض نشده
3)بخوان و قرائت کن بر مبنای اینکه تو میدانی مبنای کرامت پروردگار است...
4)اگر انسان توجه کند که بی نیاز نیست  و یاد علقه بودن خود بیفتد طغیان نمیکند
5)اگر انسان مکذب خداونر را بینا به اعمال خود میدید اینگونه عمل نمیکرد
6)قرائت کن بر مبنای خلقت با نظر در مخلوق اینکه ابتدا علقه ای بوده و در مسیر زندگی به وی کرامت داده شد
7)قرائت کن صفتی از رب را که به بندگان میاموزد به واسطه ی قلم(آنچه برای ثبت و ضبط است)
هو ارحم الراحمین
سوره مبارکه علق
*1 :لازمه سوق به سمت کمال (رب) قرایت صحیح از خلقت است. تا آنچه را که واقعا هست نبینی و نشنوی به نقص و کمال حقیقی پی نمی بری.
 *1 :بهترین ربوبیت از آن کسی است که به ریزترین زوایای چیزی احاطه داشته باشد. تا وقتی ریزترین ویژگی های کسی را ندانی چگونه نقصهایش را بشناسی و در رفع آن برآیی؟ این شرایط هنگامی فراهم می شود که رب و خالق یکی باشند.
*1،2 :خداوند با اسم رب خود انسان را "خلق" کرده است. لذا خلق انسان از "علق" نیز نشانگر ربوبیت خداوند است. پس انسانی که علقه واقعی خود را وجدان نکند نمی تواند از نقص به کمال برسد.
 *2،3 :از لفظ "اکرم" چنین بر می آید که انسان ممکن است مبدا های متعدد و کاذبی برای "علق" خود بیابد اما خداوند کریم ترین مبدا برای علقه است.
*1،3 :از مصادیق اسم رب خداوند، کریم بودن در اعلی درجه خود است. به عبارتی لازمه سوق دادن کسی از نقص به کمال داشتن کرامت است، چه در نادیده گرفتن نقص های قبلی و فعلی وی، و چه در فراهم آوردن وسایل رشد وی بدون اینکه او بخواهد. (یا من یعطی من لم یساله و من لم یعرفه تحننا منه و رحمه)
*"و" در آیه 3 به معنی "در حالی که" است. یعنی قرایت کن در حالی که رب تو کریم ترین است. پس قرایت در حضور رب اکرم با قرایت در غیاب آن فرق می کند. در حضور رب اکرم از هر مخلوقی بهترین قرایت را خواهی داشت و بیشترین زمینه های سوق به سوی کمال فراهم می شود.
 *2،3 :انسان از انس است و از علق خلق شده است و بدون علقه قوام وجودی خویش را از دست می دهد. کریم کسی است که قبل از سوال، چیزی را عطا می کند. لذا بهترین ماوا برای علقه انسان است. چرا که هر چه انسان در این علقه بیشتر فرو رود عطا بیشتر می شود و لذا علقه شدیدتر. حال اگر همین فرد اکرم، رب هم باشد معرکه است. در حین غوطه ور شدن و حیرانی، رشد هم می کنی. (رب الناس،...، اله الناس)
صدق الله العلی العظیم
بنام خدا

سوره مبارکه علق

1-        آیه 1 : رب همان کسی است که خلق کرده است . بدین منظور که خداوند فقط آفریده ها را خلق نکرده و فعلا در کناری باشد بلکه رب آنها نیز هست یعنی  در هر لحظه ای افاضه رحمت میکند و همیشه آنها را از نقص به سمت کمال هدایت میکند .

2-        آیه 3 : بالاترین کرامتها از آن خداست . خداوند بالاترین کرامتها را بدون اینکه استحقاق آنها را داشته باشی به تو عطا میکند . پس دنبال چیزهای غیر خدایی که ارزشمند جلوه میکند نرو و عمر خودت را هدر نده .

3-        آیات 4 و 5و 6و 7 :با اینکه خداوند با یا بدون واسطه انسان را به چیزهایی که نمیداند تعلیم میکند ولی این انسان بجای اینکه شکرگزار نعمتهای الهی باشد احساس غنی بودن میکند و طغیان میورزد .

4-        آیات 6 و 7و 8 : اگر انسان می دانست و کاملا معتقد بود که بازگشت او بسوی رب است طغیان نمیکرد .

5-        آیه 8 :بازگشت به سوی رب توست .پس انسان ابتدا در آنجا بوده که بعد به همانجا برمیگردد. جایی که با آن آشناست .

6-        آیات 9 و 10 و 14 : صحبت از کسی است که مانع از کار بنده ای میشود در حالیکه نماز میگزارد یا هر کار عبادی دیگری انجام میدهد. آیا نمیداند خدا او را می بیند؟


۱۳ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۱:۰۱ فائزه محمدهاشم
1-توجه به کلمه اقرا خواندنی که شناخت و فهم به همراه دارد... آثار و نتیجه آن فهم است خداوند از پیامبر می خواهد که بخواند در نتیجه این خواندن خیلی چیزها قرار است فهمیده شود که در ادامه سوره به آن اشاره شده است
2-باسم ربک: توجه به اسم و ویژگی رب بودن خدا قبل از رب کلمه اسم آمده است خداوند را بخوان به این ویژگی... رفع کننده نواقص و سوق دهنده به سوی کمال
3-ربک: پرودگار تو... چسبیدن ک به رب... نشان از وابستگی
4-ارتباط میان کلمه رب و تبدیل علق به انسان... سوق به سمت کمال
5-انسان هرگز نباید از یادش برود که از علق پدید آمده است به محض اظهار بی نیازی از خداوند طغیان کرده است
6-انسان هرگز طغیان نمی کند مگر اینکه وابستگی خود را از خدا از یاد ببرد
7-کسی که در مسیر هدایت نیست خدا را تکذیب می کند احساس بی نیازی می کند... طغیانگر می شود
خداوندا توفیق درک هرچه بیشتر به ما اطاعت بفرما و مارا از قرائت کنندگان قرار ده...


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی