کلاس دوشنبه

گردان حضرت زهرا(س)

کلاس دوشنبه

گردان حضرت زهرا(س)

تکلیف هفته

چهارشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۳، ۰۷:۰۶ ب.ظ

با سلام به دوستان عزیز

تکلیف این هفته مربوط به سور مبارکه حاقه و واقعه می باشد....

لطفا ؛ هر دو سوره مبارکه را قرایت فرمایید و سپس در قالب یک جمله کوتاه ، رویکرد کلی این دو سوره را در توصیف قیامت شرح دهید . به عبارت دیگر ؛ هر یک از این دو سوره از چه زاویه ای به بررسی قیامت پرداخته اند؟

پاسخ حداکثر در ۷ خط  _ تا ساعت ۲۲ روز یک شنبه ۲۸ دی ماه

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۴
طبیب دوار3

نظرات  (۲۱)

۱۹ بهمن ۹۳ ، ۱۶:۵۴ نسیم اصلانی

بسم الله الرحمن الرحیم

سوره قیامت در ابتدا به شرایط و چگونگی برپایی قیامت می پرداد سپس با برشمردن مردم در این روز به سه گروه به توصیف حال آنها اشاره می کند گویی هر یک از این افراد نتیجه اعمال خود را که در سوره حاقه بیستر به آن پرداخته شده را می یابند و در پایان هر دو سوره به قدرت خدا و غالب بودن اراده او بر همه اراده ها می پردازد و به صدق بودن این گفته سوگند یاد می کند

۲۸ دی ۹۳ ، ۲۳:۲۳ زهره احل لوئیان
سوره ی واقغه به توصیف پاداش های دو گروه اول و عذاب اصحاب شمال می پردازد.هم چنین از حال و احوال این گروه قبل از مرگ سخن می گوید که انکارکنندگان مرگ بوده اند.
سوره الحاقه به بیان حقیقت از خود زبان گروه شمال و یمین می پردازد که قیامت وجود دارد و سخن خدا صدق است!در واقع نتیجه گیری و حرف آخر این دو گروه یا خط مشی فکری را می گوید
بسمه تعالی
روزی که حق و حقیقت آشکار خواهد شد..
نشانه هایی که در سوره مبارکه الحاقه آمده است مربوط به پیشینیان و اقوامی که آیات خداوند را تکذیب کردند و دگرگونی را که مثالی کوچک از قیامت است  دیدند و در سوره مبارکه واقعه قیامت با نشانه هایی که همواره در پیش چشم ماست .هم چون روییدن از خاک ،تباه شدن و دوباره روییدن و..
در سوره مبارکه واقعه 3گروه را یاد میکندو احوال مردم در جزئی ترین حالات بیان شده و در سوره مبارکه الحاقه کلی تر و با توصیف فضای کلی قیامت را شرح می دهد.
در هردو سوره با تسبیح خداوند سخن را پایان میبرد.که تا کید بر تذکر خداوند بر مردم است و وظیفه را برای همه مشخص کرده و تاکید میکند که پیامبرش حقیقت را تذکر داده و همواره به یاد خدا و قیامت است.پس ماهم باید اینگونه باشیم...
۲۸ دی ۹۳ ، ۲۲:۳۵ عاطفه جنت علیپور(ادامه)
در سوره مبارکه واقعه از قیامت به عنوان سلسله وقایعى حتمى یاد مى شود.
از دیدگاه این سوره انسان ها در نهایت سه دسته خواهند شد: اهل سعادت، اهل شقاوت و سابقون.
در این سوره یکى از راه هاى ایمان به قیامت توجه به پدیده هاى عالم نام برده شده و اینکه خداوند قادر بر چیز، اگر اراده کند مى تواند هرکارى در ارتباط با آن پدیده ها انجام دهد ؛ پس وقتى در قرآم گفته واقعه، باید حتم بر وقوع اتفاق مذکور دانست.
۲۸ دی ۹۳ ، ۲۲:۱۸ سیده حورا نوربخش
1. سوره حاقه افراد را در قیامت به دو دسته تقسیم می کند: دسته ای که نامه عملشان را به دست راستشان می دهند، اینها کسانی اند که در دنیا باور داشتند که با حساب اعمال خود روبرو می شوند، و دسته دوم کسانی که نامه را به دست چپ شان می دهند، چرا که حساب خود را نمی دانستند.
در سوره واقعه سه دسته افراد را ذکر می کند: اصحاب یمین،  اصحاب شمال( که در دنیا بخشنده نبودند و بر گناه اصرار ورزیدند)، سابقون
2. در سوره حاقه برای دو دسته ای که  ذکر می کند، مثال هم می آورد: قوم عاد و ثمود/ قوم نوح(دسته ای که نجات یافتند)

۲۸ دی ۹۳ ، ۲۲:۰۸ عاطفه جنت علیپور
یا هو...
در سوره مبارکه حاقه خداوند از قیامت با عنوان الحاقه(قطعى بودن) یاد مى کند.
از دیدگاه این سوره انسان ها دو دسته مى شوند: گروهى نامه اعمال به دست راست و گروه دیگر نامه به دست چپ.
در این سوره یکى از راه هاى ایمان به قیامت، یادآورى، نگاه به و پند از عاقبت گروه هایى بیان مى کند که وعده هاى خدا را قبول نداشته و آن را انکار مى کردند.
۲۸ دی ۹۳ ، ۲۲:۰۱ محدثه گرافر
بسم الله...
به نظر می‌رسد سوره واقعه به توصیف وقایع روز قیامت و شرح حال افراد در آن روز پرداخته است؛ در صورتی که تاکید اصلی سوره حاقه بر حتمی بودن قیامت است (با توجه به روایت کردن سرنوشت اقوام پیشین که به دشمنی با خدا و پیامبران او برخاستند و مورد خشم خداوند قرار گرفتند) و در واقع سوره بر حق و قطعی بودن وعده خدا تاکید دارد.
۲۸ دی ۹۳ ، ۲۱:۵۳ فاطمه معصومه منوچهر
در سوره ی الحاقه ابتدای سوره این نکته را بیان کرده که بدکاران را به سزای کارشان میرسانیم و مثال هایی در این باره میزند و در دو گروه افراد را در قیامت توصیف کرده
در سوره ی الواقعه با شرح بیشتری به این گروه بندی افراد پرداخته و گروه السابقون السابقون را هم توضیح داده
یعنی در سه گروه توضیح داده است
۲۸ دی ۹۳ ، ۲۱:۴۶ ابراهیمی
به نام حق
هر دو سوره در ابتدای از وقوع حادثه ای غیر قابل انکار سخن می گویند .در سوره حاقه در مورد وقایع روز قیامت صحبت می کند و شرایط افراد را با توجه به اعمالی که در دنیا انجام داده اند  توضیح می دهد ولی در سوره واقعه شرایط افراد را در بعد از رسیدگی به اعمال در بهشت و جهنم توضیح می دهد .
۲۸ دی ۹۳ ، ۲۱:۳۶ فرناز پوررجب
در هر دو سوره ابتدا از وقایع آغازین قیامت یعنی تغییر ساختار جهان سخن گفته شده است .در سوره ی واقعه بیشتر روی پاداش های بهشتیان و عذاب های جهنمیان پرداخته شده است و مردم به دو گروه راستیان و چپیان تقسیم می شوند در سوره ی مبارکه حاقه بیشتر در مورد احساس نا امیدی و پشیمانی جحنمیان و احساس نصر و شعف و رسیدن به هدف در بهشتیان سخن گفته شده و مردم به سه گروه تقسیم می شوند که گروه سوم سابقون هستند.البته در این سوره هم به پاداش ها و عذاب ها می پردازد ولی نه به جزءی بودن سوره واقعه.
۲۸ دی ۹۳ ، ۲۱:۳۱ سحررضایی
به نام خدا... آنچه بنظرم می آید شباهت زیاد این دو سوره در توصیف قیامت و کیفیت جدا شدن هر گروه از افراد و اتفاقاتیست که قرار است در آن صحنه پیش چشم آید.با توجه به توضیح استاد درمورد اینکه هر واژه از آیات برای توصیف معنا، از بی نهایت به محدودیت آمده اند ، توصیف این تغییرات عالم که اینقدر سهمگین است، بی نهایتش چه باشد...
در آن نفس که بمیرم در آرزوی تو باشم 
بدان امید دهم جان که خاک کوی تو باشم
به وفت صبح قیامت که سر زخاک برآرم
به گفتگوی تو خیزم به جستجوی تو باشم
به مجمعی که درآیند شاهدان دو عالم
نظر به سوی تو دارم غلام روی تو باشم

سعدی
۲۸ دی ۹۳ ، ۲۱:۳۰ سلام و صلوات

خواستم کلی بنویسم که درکی  رو که تو ذهنم شکل گرفت رو ارائه بدم  ،اما عجیییییییییییییب خانم شرمنده قران قشنگ و خلاصه نوشت : واقعه ای حق که واقع خواهد شد.

من شرمنده ترم

۲۸ دی ۹۳ ، ۲۱:۲۴ شرمنده قرآن

واژه واقعه در هر دو سوره ،و واژه حق در سوره واقعه و حاقه در حاقه بیانگر این مسئله است : واقعه ای حق است که واقع خواهد شد .

به نام خدا 
سوره واقعه حول محور وقایع بعد از آغاز قیامت و دادن نامه ی اعمال است و به بیان ویژگی های اصحاب شمال و یمین و نعمان بهشتی و انواع عذاب های جهنمی میپردازد و بیان می کند ک دلیل جهنمی شدن اصحاب یمین تکذیب رسل ،تکذیب نعمات خدا و عدم شکرگزاری و همچنین تکذیب قرآن که وعده چنین روزی را داده بود ،است.
اما سوره ی حاقه بیشتر حول توضیح روند اتفاق افتادن قیامت و ترتیب آن میپردازد تا ب دادن نامه ی اعمال میرسد و علت جهنمی شدن اصحاب یمین در این سوره فقط تکذیب قرآن و توجه نکردن ب هشدار های ذکر شده در آن است.
به نام خدا
این دو سوره در بیان حقیفت روز قیامت و روشنی مسیریست که قران بر سر راه ما قرار داده .
ابتدا دو مسیر راه نام برده و بعد اعمالی که انسان در هرکدام انجام میدهدو همچنین عواقب را متزکر شده است که هر شخصی بتواند مسیر زندگی خود را انتخاب کند.
که در سوره واقعه بیشتر به بررسی و شرح روز قیامت و اتفاقات ان روز پرداخته ولی در سوره الحاقه اشاره به تاریخ و عاقبت گذشتگان پرداخته تا با خواندن این دو سوره درس عبرتی برای انسان ها باشد.
۲۸ دی ۹۳ ، ۱۸:۴۱ محمدهاشم2

1-هر دو سوره سعی در بیان حتمی بودن واقعه ی قیامت دارند:
الف)سوره حاقه:بیان عاقبت تکذیب کنندگان ابن واقعه
ب)سوره واقعه:بیان مثالهایی در جواب به کسانی که  این  واقعه را باور ندارند.
ج)هر دو:بیان حق بودن قرآنی که در آن به حق بودن قیامت اشاره شده است.
2-سوره واقعه بیشتر به توصیف شرایط محیطی هر کدام از سه دسته(سابقون و یمین و شمال) در قیامت پرداخته است ولی در سوره حاقه کمی به علت یمینی و شمالی شدن آنها پرداخته شده است.

به نام آه...
در سوره ی واقعه جزییات عذاب در جهنم ونعمت های بهشتی ذکر شده است بگونه ای که تصویر سازی قوی تری میتوان کرد اما در سوره ی حاقه بیشتر از احوال و ندامت منکران واحوال و شادی ورضایت مومنان سخن گفته,بنظرم هردوسوره به نعمت های بهشتی اشاره میکنند یکی اون حس رضایت درونی و دیگری اون نعمتهایی که مادی ترند...
۲۷ دی ۹۳ ، ۱۷:۰۰ محمدهاشم
در هر دو سوره تأکید اصلی بر روی وقایعی است که در قیامت برای دو دسته از انسان ها رخ خواهد داد و مقایسه این دو با هم
نکته جالب توجه در رابطه با هر دو سوره آن است که تأکید می کنند که قرآن از ناحیه پروردگار عالم نازل شده و قرآن مایه تذکر مردم با تقوی است و همه ی اینها وعده خداوند کریم است و محقق خواهد شد...
۲۶ دی ۹۳ ، ۲۲:۵۶ بهرامبیگی

ب نام خدا

این دو سوره درواقع عاقبت و جایگاه کسانی ک ب اخرت ایمان داشتند و کسانی ک خدا قران واخرت را تکذیب میکنند اشاره میکند.

ک اگر از گروه انسانهای صالح باشیم جایگاه بسیار خوبی در بهشت خواهیم داشت و اگر از انسان های مکذب باشیم جایگاه بسیار بدی در جهنم خواهیم داشت.

و ب پاداش و جزاهایی ک در اخرت ب این دو گروه داده میشود را توضیح میدهد.

۲۶ دی ۹۳ ، ۲۲:۲۰ اسماعیل نیا
بنام خدا

در دو سوره حاقه و واقعه صحبت در مورد قیامت و چگونگی احوال انسانها در آخرت است .
خیلی از اقوام مانند ثمود ، عاد و فرعون قیامت را تکذیب کردند و با رسولشان  مخالفت کردند و  دچار انواع عذاب گشتند . همه اینها پند و عبرتی  است برای کسانی که گوش شنوا دارند .
بعد به توصیف قیامت میپردازدو تغییرات در جهان مانند خرد شدن کوهها و شکافته شدن آسمان و این که هیچ اسراری از شما مردم پنهان نمیماند . در سوره حاقه مردم را به دو دسته اصحاب یمین و شمال و در سوره واقعه گروه مقربین را نیز اضافه میکند که اکثرا از پیشینیان هستند و در درجات بالاتری از اصحاب یمین قرار دارند.
به نظر من چیزی که بیش از همه اهمیت دارد تاکید انتهای هر دوی این سوره هاست که این نکته را یادآور می شود که اینها قول شاعر یا کاهن نیست بلکه کلام الهی است که توسط رسول بی کم و کاست به شما رسیده است. تاکید بر اینکه همه چیز به دست خداست، خلق شما، زراعت، نزول آب از آسمان و آتشی که از سوختن درختان حاصل می شود و تمام اینها تذکریست برای متقین و حق الیقین است، پس تسبیح کن به نام پروردگار بزرگ.



یا عالی بحق علی
اگر قرار باشد سه سوره را در توصیف قیامت به ترتیب بچینم خواهم گفت: زلزال، حاقه، واقعه.
سوره زلزال از شروع حدوث قیامت، خروج اثقال و حدیث اخبار زمین میگوید و گویا از حیرت انسان از وقوع این حوادث حکایت دارد. سوره حاقه این توصیف را تکمیل می کند و از برپایی حساب نیز سخن می گوید و آدمیان را بر حسب اعطای کتاب به یمین و شمال به دو دسته تقسیم میکند. در سوره واقعه این تقسیم با جزییات مفصل توصیف می شود و این تقسیم بندی ظریف تر شده و سه دسته مقربین، اصحاب یمین و اصحاب شمال را توصیف میکند. شرح دقیق جایگاه هر سه گروه در این سوره وجود دارد و با توجه به دو آیه پایانی سوره زلزال این توصیفات عین عمل خود افراد است!
در انتهای هردو سوره حاقه و واقعه قسم یاد میشود که این توصیفات صدق است و از جانب خداوند و قول رسول کریم و هر دو سوره با امر به تسبیح خاتمه میابد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی