کلاس دوشنبه

گردان حضرت زهرا(س)

کلاس دوشنبه

گردان حضرت زهرا(س)

تکلیف همزه

سه شنبه, ۹ دی ۱۳۹۳، ۰۸:۳۷ ق.ظ

یا محسن بحق الحسن ...
قرائت سوره مبارکه حجرات و بیان یک نکته (آیه یا برداشت) مرتبط بین این سوره و سوره مبارکه همزه و ثبت آن در وبلاگ تا ساعت 24 روز یک شنبه .

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۰۹
طبیب دوار3

نظرات  (۲۶)

بسمه تعالی
سوره مبارکه حجرات برخی از ویژگی ها و باید ها نبایدهای مومنین را برمی شمارد و در ایه 11 و 12 استهزا و بد زبانی و غیبت را گوشزد میکند و عاقبت این گناهان را خوردن گوشت مردار برادر ایمانی فرد میداند!1 اهل ایمان هم دچار گناه میشوند 2 نتیجه کار شان دامن خودشان رامیگیرد
ایا اهل ابمان با برادران خود عقوبت میشوند و این برای انها سخت ترین عذاب است؟
در این سوره به اهل ایمان سفارش توبه ازین گناهان دارد،ایا مخاطب این سوره کسانی هستند که هنوز فرصت جبران دارند؟
در سوره مباره همزه استهزا و عیبجویی را عنوان میکند و نتیجه اش اتشیست که  بر دلهای کافران شعله ور است.
ایا برای کافران اتش اعمال خودشان عذاب است؟ایا کافران در ادامه مومنانی هستند که از کارهای خود توبه نکردند و به دستور پروردگارشان عمل نکردند و کافرانی شدند که عذابشان اتش است وفرصت توبه ندارند؟
۱۵ دی ۹۳ ، ۰۰:۳۵ زهرا احسانی
به نام خدا
هر دو سوره در نکوهش عیب جویی مشترکند و سرانجام بدی را برایشان بیان می کنند(آتشی که در ستون هایی دراز آنان را در میان می گیرد.(همزه)هر که توبه نکرد آنان خود ستمکارند(حجرات) )


۱۵ دی ۹۳ ، ۰۰:۰۴ شرمنده قران 2

توی سوره ی همزه این صفت مذموم رو نهی میکنه ،ممکنه یه مومنی فک کنه که خدا مومنان رو مخاطب خودش قرار نداده اما اتفاقا این صفت اینقدر به راحتی میتونه در آدم رخنه کنه که به صورت مستقیم مومنان رو توی سوره ی حجرات آیه ی 11و 12 مخاطب قرار میده که نشون میده چقققققدر باید مواظب بود.


۱۴ دی ۹۳ ، ۲۳:۴۶ مائده احمدی
در آیه 12 سوره حجرات اشاره شده که از ظن در مورد دیگران اجتناب کنید (آیا شما دوست می دارید گوشت برادر مرده خود را بخورید) که با آیه 1 سوره همزه که به عیب جوی هرزه زبان اشاره شده است که جایگاه او در آتش دوزخ است
در آیه 15 سوره مبارکه حجرات اشاره به جهاد در راه خدا با جان ومال اشاره شده  که در آیات 2 و3و 4 سوره همزه با اشاره بر جمع کننده مال که در آتش دوزخ افتد بر آن تاکید شده است.
۱۴ دی ۹۳ ، ۲۳:۴۳ الهام فراهانی
یا رحمن 
در سوره ای که در آن، درباره همزه(عیب جو)و لمزه(بدگو) سخن به میان آمده، این افراد را با ویژگی هایی معرفی میکند! عاقبتشان را به تصویر میکشد!
چنانچه در سوره ی حجرات! هم به زیبایی از آداب رفتار با پیامبر به طور خاص و بخ طور عام آداب معاشرت افراد با یکدیگر سخن رفته است و یکی از موارد نکوهش شده عیب جویی است! که در ادامه سوره هم آمده افرادی با این خصوصیات تنها اسلام آورده اند و هنوز ایمان در دلهاشون نفوذ نکرده! 
چرا که آدمی که به خدا و فرستاده اش ایمان می آورد ،بدون شک و تردید با مال و جانش در راه خدا جهاد میکند و به این ترتیب در اعتقاد و گفتار و کردار صادق است نه اینکه به مال اندورزی و عیب جویی از دیگران بپردازد!!
۱۴ دی ۹۳ ، ۲۳:۳۶ جعفری پور
با سلام, طبق آیه ۱۱ سوره حجرات و آیه ۱ سوره همزه انسانها را از تمسخر و استهزاء یکدیگر منع کرده است زیرا شاید گروهی که مورد تمسخر قرار میگیرند بهتر از گروه مسخره کننده باشند. و در این دو آیه عیبجویی از یکدیگر را منع کرده است, این افراد مورد لعن قرار گرفته اند و اگر توبه نکنند ظالم و ستمگر هستند
۱۴ دی ۹۳ ، ۲۳:۲۶ سیده خورا نوربخش

آیه 1 سوره همزه ( عیب جویی و غیبت) مرتبط است با:

-آیه 12 سوره حجرات؛ زیرا بدگمانی منجر به عیب جویی و غیبت کردن خواهد شد.

-آیه 5 حجرات؛ که تاکید دارد بر اینکه خبری را که می شنویم از صحت آن مطمئن باشیم(خبر آورنده فاسق نباشد)، جون یک خبر اشتباه در مورد  کسی، می تواند ما را به همز و لمز در مورد آن شخص بکشاند.

آ

۱۴ دی ۹۳ ، ۲۲:۵۹ فاطمه حسین پور
با توجه به آیات سوره ی همزه، عیب جو و بدگو به شدت نکوهش شده و عاقبت بدی را برایش به تصویر کشیده است.این مفاهیم را میتوان از آیات 10 و 11 سوره ی حجرات برداشت کرد که مومنان را به برادر دانسته و قاعدتا و منطقا انسان از برادر خود بدگویی و عیب جویی نخواهد کرد و تمسخر و لقب نهادن را در اینجا نیز مورد نکوهش قرار داده و کسانی را که این رفتار ها را ترک نمیکنند ، ظالم خوانده است.
۱۴ دی ۹۳ ، ۲۲:۵۹ زهره اجل لوییان
آیه 11 سوره حجرات با آیه اول سوره ی همزه قرابت معنایی دارد که هردو عیب جویی و مسخره کردن را نفی می کنند 
در ضمن آیه. یک همزه با 8 حجرات که می گوید کرامت و نعمت از جانب خدا است و خدا دانا و حکیم است،قرابت دارد.
اگر آن کسی که. مال می اندوزد و بعد فکر میکند که با این کار مالش جاودانه می شود رابطه علت و معلولی را درست می فهمید که علت جاودانگی خدا است، آن وقت نعمت مال را از خدا می دانست نه از خود! 
۱۴ دی ۹۳ ، ۲۲:۳۴ سحررضایی
بسم الله الرحمن الرحیم
آنچه به نظرم میرسد ارتباطی بین ترک یا انجام لمز و همز با رویکرد انسان به اموال و دارایی اش وجود دارد، گویی این رذایل بخل و مال اندوزی را در انسان شدت میدهند. چرا که در سوره ی حجرات اهل ایمان را ازین رذایل منع فرموده و در ادامه امر فرموده که با اموال خود در راه خدا جهاد کنید. اما در سوره ی همزه فردی که دچار این رذایل شده است مال اندوزی دارد و گویا بخل در انفاق آن دارد.
۱۴ دی ۹۳ ، ۲۱:۴۹ محدثه گرافر
بسم الله...
سوره همزه در ارتباط با آیه ۱۱ و ۱۲ سوره حجرات، ویژگی‌ها و عاقبت افراد عیب‌جو و مسخره‌کننده را بیان می‌کند.
به نظر می‌رسد حس کاذب برتری نسبت به دیگران (به واسطه اموال زیاد و امکانات مادی) غروری در افراد ذکر شده ایجاد کرده که باعث می‌شود به عیب‌جویی و غیبت و تحقیر افراد دیگر بپردازند.
۱۴ دی ۹۳ ، ۱۹:۰۵ نفیسه بهرام بیگی

در سوره همزه به کسانی اشاره میکند که در زندگی دنیوی،پول و اموال ودارایی دنیا غرق شده اند و نسبت به اطراف خود و مسائل دیگر و زندگی اجتماعی بی توجه هستندو همه زندگی شان پولشان و بدست آوردن مال بیشتر است.ولی در سوره حجرات خداوند اشارهای به زندگی اجتماعی دارد:

در ارتباط با پیامبر صدای خود را بلند نکنید/اگر کسی برای شما خبری آورد تحقیق کنیدکه آن خبر درست است یا نه/در مورد مردم دیکر بد نگویید/اگر دو طائفه با هم  دچار اختلاف  شدند به عدالت رفتار کنید/دیگران را مسخره نکنید و....

ولی شخصی که مال اندوزی میکند فقط به فکر مال و بیشتر کردن اموال خود است و به زندگی اجتماعی توجهی ندارد و از یاد خدا غافل است و بر خلاف قوانین اجتماعی رفتار میکند.

۱۴ دی ۹۳ ، ۱۸:۳۴ فاطمه اعزازی
بسم الله الرحمن الرحیم

آیه اول سوره همزة ارتباط مستقیم باآیات ١١و١٢ سوره حجرات دارد به گونه ای که ظاهرا سوره همزة بیماری و علائم و عوارض آن را معرفی کرده که به درمان آن بیماری درسوره حجرات اشاره شده.(درمان آن توجه به معیار برتری انسان ها که همان تقوای اللهی است معرفی شده است.)
به نام خدای

به طور کلی هر دو  همزه و حجرات را می توان سوره هایی با محتوای اخلاقی برشمرد. با توجه به قیاس هر دو انها و و جه تشابه انها می توان چنین برداشت کرد که در سوره همزه افراد عیبجوی مسخره کننده نکوهش شده اند. با توجه به ادامه سوره این افراد مال و ثروت فراوان خود را ملاک و معیار تشخیص افراد می دانند (صرف نظر از حلال و حرام) و به همین دلیل افرادی که مال و ثروت فراوانی ندارند را مسخره می کنند.
در سوره حجرات در آیه 11 نیز افراد را از مسخره کردن نهی میکند.در ایه 12 همچنان به نهی مسایل دیگری میپردازد و در آیه 13 بیان میکند که ملاک برتری افراد تقوای انها است. و اساسا چون بنده قادر به تشخیص تقوای افراد نیست باید دیگران را برتر از خود دانسته تا دچار موارد نهی شده نشود.(ارائه راهکار در سوره حجرات)
در سوره همزه عاقبت و جزای چنین افرادی بیان شده است و سوره با ان خاتمه می یابد ولی در سوره حجرات فقط به نواهی می پردازد.
نکته قابل توجه دیگر مخاطب این سورهها ست. در سوره همزه افعال به صورت مفرد است در حالی که در سوره حجرات علاوه بر اینکه در کل سوره افعال به صورت جمع استفاده شده اند، با ترتیبی که خطابها را بیان می کند (یا ایها الذین امنوا، یا ایها المومنون) بر زیبایی این سوره می افزاید و مطمئنا بر روی تصمیم گیری گروه مومنان جهت ترک حداقل یکی از صفات مذموم اثر مثبت میگذارد.

با سپاس
به نام خدا 
در سوره ی حجرات نفی عیب جوی و تمسخر و غیبت وجود دارد زیرا ما از باطن افراد بی خبریم و ممکن است مقام او نزد خدا خیلی بالاتر از ما باشد که در سوره همزه هم به همین نکته اخلاقی توجه کرده و افراد عیب جو را افرادی پول پرست معرفی کرده و عواقبشان را متذکر شده که نشانه اهمیت این موضوع و در عین حال شایع بودن آن است.
۱۴ دی ۹۳ ، ۱۵:۲۱ نسرین شایان
باتوجه به ایه 10و11سوره حجرات وایه اول سوره همزه مسخره نکردن میتواند باعث اصلاح کار مومنان شود
در ایه اول سوره ی همزه عیب جویی را نهی کرده است خداوند ودر ایه 6سوره حجرات میفرماید نکند به حرفریک فاسق به قومی رنجی را برسانید منظور این است بدان اینکه بدانیم چیزی بگوییم میتواند یکی از مصادیق عیب جویی باشد.
۱۴ دی ۹۳ ، ۰۱:۴۳ شرمنده قرآن

یا ایها الذین امنوا لا یسخر قوم من قوم عسی ان یکونوا خیرا منهم ولا نساء من نساء عسی ان یکن خیرا منهن و لا تلمزوا انفسکم ولا تنابزوا بالالقاب بئس الاسم الفسوق بعد الایمان و من لم یتب فاولئک هم الظالمون

با سلام و تشکر فراوان از برگزار کنندگان کلاس های تدبر بویژه استاد رضازاده عزیز

در سوره مبارکه حجرات که  حقیقتا سوره آموزش دهنده اخلاق در زندگی است، مردم به ظاهر با ایمان(!!)را از خطایای مختلفی همچون بی احترامی،زودباوری سخنان فاسقین،تمسخر ،القاب ناشایست دادن به یکدیگر،سوءظن به یکدیگر ، تجسس در کار یکدیگر و غیبت کردن نهی و به احترام گذاشتن،اصلاح روابط خویشاوندی ، تقوا پیشگی و جهاد با مال و جان در راه خدا امر میکند.

در سوره مبارکه همزه نیز در همان آیه اول به نوعی ، همز و لمز یا همان تمسخر و غیبت بشدت نهی شده است بطوریکه تمسخر کننده را مستحق "وای" الهی میداند.....

۱۳ دی ۹۳ ، ۲۳:۴۲ زهرا السادات علوی
به نام خدا
در سوره ی حجرات و همزه مفاهیم مشترک بسیاری به چشم می خورد. از آیه ی 11 سوره ی حجرات و.همچنین سوره ی همزه چنین بر می آید که عیب جویی مذمت شده است و همچنین به نظر می رسد ما را از قضاوت دیگران و تشخیص برتری که به عیب جویی و مسخره کردن می انجامد، بر حذر داشته اند، که این قضاوت می تواند معلول مقایسه ی مال یا سایر ویژگی های غیر مبنایی باشد. اما مبنای مقایسه در سوره مشخص شده که تقوا می باشد با این حال باز تشخیص برتری توسط انسان ها منع شده، که این می تواند نشان دهنده ی عدم درک انسان ها از میزان تقوای سایرین و در نتیجه ناتوانی از مقایسه باشد. نکته ی دیگری که به نظر می رسد، خطاب ابتدای آیه ی 11 سوره ی حجرات است که اهل ایمان را خطاب قرار داده. از این خطاب چنین بر می آید که صفات نامبرده مانند بدگویی و عیب جویی و حتی مال اندوزی و.غیبت و... از ذمایمی می باشد که اهل ایمان بدان مبتلا می شوند. 
بسمه تعالی
نکته ی مشترک بین دو سوره ی همزه و حجرات مذموم شمردن صفت عیب جویی است به طوری که در سوره ی حجرات آیه 11دارنده ی این صفت ظالم و ستمکار است و در سوره ی همزه در اولین آیه با لفظ ((ویل)) به سرزنش کردن و ذم این صفت می پردازد.
حال راجع به ارتباط این دو عیب جو و ویژگی ها ی برشمرده شده در مورد آن ها در دو سوره باید گفت در سوره ی حجرات فرد عیب جو در تشخیص ارزش افراد دچار اشتباه شده و در سوره ی همزه این فرد عیب جو در تشخیص ارزش فعل مال اندوزی و سرگرم شدن به آن دچار اشتباه شده است.
۱۳ دی ۹۳ ، ۱۹:۰۳ اسماعیل نیا
بنام خدا
 در آیات مبارکه11 و 12 سوره حجرات اشاره دین نکته دارد که عیوب یکدیگر رافاش نکنیدوبا لقب ها و عنوانهای بد از هم یاد نکنید و یکدیگر را غیبت نکنید . در اولین آیه سوره مبارکه همزه هم اشاره به همین مفاهیم دارد . ضمن اینکه خصوصیت دیگر این افراد را بیشتر توضیح میدهد . چه اینها دنبال جمع کردن اموالند .
۱۲ دی ۹۳ ، ۲۰:۴۰ فاطمه معصومه منوچهر
یا نور النور
در سوره ی همزه برای فرد همز و لمز کننده یک سری ویژگی هایی را تمده است مثلا اینکه مالی را گرد اورده و میشمرد ان را...داشتن یک سری ویژگی هایی از نظر این فرد ارزش است مثلا مال  و کسی که این ویژگی را برای مثال نداشته باشد همز و لمز میکند...در انتهای سوره بیان میکند آنها در واقعا اشتباه میکنند و دچار نار الله خواهند شد...
در سوره ی حجرات آیه ی 11 آمده است که مومنان نباید همدیگر را مسخره کنند  چون امکان دارد گروه مورد تمسخر بهتر باشد...
طبق برداشت من اینجا هم امکان دارد مومنان در درک ارزش واقعی و الهی دچار مشکل باشند... ارزش واقعی را خداوند میداند که چیست و مومنان در مقایسه ی ارزش کارهای مختلف که علم ان نزد خداست علم کافی را ندارند...
پس حق تمسخر یکدیگر را ندارند
۱۲ دی ۹۳ ، ۱۹:۰۲ عاطفه جنت علیپور
در سوره ى همزه، همز و لمز (بدگویى و عیب جویى) مورد سرزنش قرار گرفته و گفته شده که معمولا کسانى که احساس برترى نسبت به فرد دیگر دارند، به عیب جویى، تمسخر و غیبت وى روى مى آورند (الذى جمع مالا و عدده) در حالى که این حس برترى تنها گمان اوست (یحسب) و او فکر مى کند که با این کار خودش را بالاتر برده است ولى در حقیقت او دارد آتش جهنم براى خودش مهیا مى کند.
در سوره ى مبارکه حجرات نیز گفته شده که نباید به تمسخر و ریشخند افراد روى آورد چراکه معیار برترى متفاوت از چیزى است که شخص تمسخر کننده فکر مى کند.
عدم تمسخر از نشانه هاى ایمان است و توبه از آن و ترکش شاید یکى از مصادیق و عوامل ورود از اسلام به مرحله ایمان باشد...
۱۲ دی ۹۳ ، ۱۴:۴۶ فرناز پوررجب
در سوره ی حجرات عیب جویی (همزه) مانند تمسخر دیگر اقوام و نهادن القاب ناپسند بر یکدیگر، غیبت و رفتار نا مناسب با پیامبر از ویژگی های مومنان نیست پس یکی از شرایط ایمان (نه اسلام)عدم عیب جویی است و عیب جو (سوره ی همزه)مال خود را نزد خویش نگه می دارد  در حالی که مومن (حجرات)  با آن در را خدا جهاد می کند.
هوالتواب الرحیم
آیه 11 سوره حجرات اشاره به این موضوع دارد که نمی توان از اکرم بودن  قومی نسبت به قوم دیگر مطمءن بود پس تمسخر جایگاهی ندارد و به نظر میرسد که فرد مورد بررسی در سوره همزه به خاطر برتری مالی، خود را مجاز به همز و لمز می داند. یعنی اگر در درون معتقد باشد که شاید فلانی از من متقی تر باشد، خود را مجاز به همز و لمز نمی داند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی