تکلیف نخست
يكشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۳، ۰۸:۵۷ ب.ظ
بسم الله....
الهی به امید تو
وبلاگ طبیب دواری های دوشنبه رو با تکلیف زیر افتتاح میکنیم :)
دوستان دوشنبه ، لطفا ۵ نکته در ارتباط با مفهوم حمد ، از سوره های حامدات بنویسید.
پاسخ های خود را در قسمت نظرات همین مطلب ، با نام شخصی خود وارد کنید.
باتشکر....
۹۳/۰۹/۲۳
به نام خداوند متعالی
حامدات سورههای «فاتحةالکتاب (حمد)، انعام، کهف، سباء و فاطر» هستند. وجه تسمیه این سورهها با کلمهای از ماده «حمد» شروع میشوند. به همین دلیل حامدات نام گرفتهاند.
به طور کلی در سوره های انعام، فاطر، سبا و حمد؛ حمد و ستایش را برای خالق آسمانها و زمین میداند و در هر یک از انها با زیبایی کامل و به طور علمی و متفکرانه انسان را به این سمت سوق میدهد که بداند و بفهمد که آسمان و زمین با تمام گستردگیشان خالقی دارند که چنین خالقی درخور حمد و ستایش است.
در آیه اول سوره انعام می فرماید: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ یَعْدِلُونَ: ستایش خدای راست که آسمانها و زمین را آفرید و تاریکیها و روشنایی را مقرّر داشت و با آنکه نظم آسمان و زمین دلیل یکتایی اوست) باز کافران به پروردگار خود شرک میآورند.)
1- آفریننده آسمان و زمین خداوند است که با شناخت اندکی که از هر دو اینها داریم میتوان گفت به خاطر چنین مخلوقی (با این همه وسعت و تنوع و نظم و زیبایی و ...) چنین آفریدگاری انصافاً شایستگی حمد و ستایش را دارد. به دلیل اینکه همه آنچه که در آسمان و زمین است تجلی صفات و وجود اوست. براستی که چه زیبا خالقی است و چه زیبا مخلوقی!!!!
2- کسی که تاریکی و روشنایی ها را نیز آفریده است.(با توجه به توصیف زمین و آسمان در پس و پیش این عبارت می توان گفت تاریکی و روشنایی در هر دو مخلوق آسمان و زمین قرار دارد. در زمین با تنوعی که در انواع مخلوقات وجود دارد تعبیر روشنایی و تاریکی به طور مشهودی روشن است به جز در مورد انسان به دلیل پیچیدگی و وظبفه ای که دارد و همین بخشی از زیبایی موجود در انسان است.)
3- برهان نظم در زمین و آسمان دلیل یکتایی اوست.( با وجود تاریکیها و روشنایی های موجود در آسمان و زمین باز هم نظم در هر دو آنها وجود دارد. می توان گفت: وجود همین روشنایی ها و تاریکیها خود موید نظم در آنهاست به طوری که هر جا روشنایی نباشد تاریکی است و هر جا تاریکی باشد روشنایی نیست و این قانون جاری در آسمان و زمین است که اصولا قوانین برای برقراری و ایجاد نظم ایجاد می شوند. و خداوند در آسمان و زمین نظم را به خوبی رعایت کرده است.
4- با این همه ادله و آیاتی که خداوند صریحا به انها اشاره میکند باز هم کافران شرک می ورزند!!!!
البته با توجه به معانی شرک و کفر باید توج هداشت که چرا کافران! شرک میورزند!!! نه کفر!!!!
به نظر حقیر، در دو آیه بعد همچنان بر ادله توحید و ستایش خداوند با ذکر آیات و نشانه های او می پردازد.
در آیه 2 و 3 نیز به موارد زیر اشاره شده است:
- پس از توجه به آسمان و زمین و تاریکی ها و روشنایی ها و برهان نظم موجود در انها این بار انسان را به تفکر در مورد خودش وامیدارد که در زمین مستقر است.
1- خدایی که انسان را از گل آفریده است. بعد جسمانی و روحانی انسان هنوز هم به طور کامل شناخته نشده است و این در حالی است که خداوند انسان را از گل بدبو خلق کرده است اما در عین حال چنین شگفت انگیز و عجیب و پیچیده است که هنوز هم برای بشر ناشناخته مانده است.! عظمت خداوند!
2_برای همه انسانها اجل و مرگ را قرار داده است. این بخش از زندگی جبری است که توسط خداوند بر همه انسانها واجب الاجراست. حتی مرگ انسان یکی از رحمتها و مخلوقات خداوند برای اشرف مخلوقاتش هست به طوری که اگر مرگ نبود نه انسان به وصال یار می رسید و نه اینکه دنیای اخروی را که بخش دیگری از عظمت و خداشناسی است را درک میکرد. علاوه بر این، این دنیا پر از انسانهای پیر و ناتوان و بیماری میشد که حتی قادر به انجام ساده ترین اعمال شخصی روزانه زندگی خود نبودند و همین امر باعث اذیت و ناراحتی خود افراد و اطرافیان انها می شد. شگفتا از این خالق مدبر!!! حقیقتا چنین خدایی را باید ستود
در آیه سوم به زیبایی هر سه آیه را با هم جمع میکند و می فرماید: خداوندی که آسمان و زمین و تاریکی ها و روشنایی های درون ان را افریده است، خالق ان است و از نهان و آشکار شمایی که جز کوچکی در این زمین هستی (البته به عنوان اشرف مخلوقات) آگاهی دارد و هر آنچه را که انجام می دهید را میداند حتی شرک خفی موجود در ذاتتان را.