کلاس دوشنبه

گردان حضرت زهرا(س)

کلاس دوشنبه

گردان حضرت زهرا(س)

تکلیف نخست

يكشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۳، ۰۸:۵۷ ب.ظ

بسم الله....

الهی به امید تو 

وبلاگ طبیب دواری های دوشنبه رو با تکلیف زیر افتتاح میکنیم :)

دوستان دوشنبه ، لطفا ۵ نکته در ارتباط با مفهوم حمد ، از سوره های حامدات بنویسید.

پاسخ های خود را در قسمت نظرات همین مطلب ، با نام شخصی خود وارد کنید.

باتشکر....

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۳
طبیب دوار3

نظرات  (۴)

 

به نام خداوند متعالی

حامدات سوره‌های «فاتحةالکتاب (حمد)، انعام، کهف، سباء و فاطر» هستند. وجه تسمیه این سوره‌ها با کلمه‌ای از ماده «حمد» شروع می‌شوند. به همین دلیل حامدات نام گرفته‌اند.

به طور کلی در سوره های انعام، فاطر، سبا و حمد؛ حمد و ستایش را برای خالق آسمانها و زمین میداند و در هر یک از انها با زیبایی کامل و به طور علمی و متفکرانه انسان را به این سمت سوق میدهد که بداند و بفهمد که آسمان و زمین با تمام گستردگیشان خالقی دارند که چنین خالقی درخور حمد و ستایش است.

در آیه اول سوره انعام می فرماید: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ یَعْدِلُونَ: ستایش خدای راست که آسمان‌ها و زمین را آفرید و تاریکی‏ها و روشنایی را مقرّر داشت و با آن‌که نظم آسمان و زمین دلیل یکتایی اوست) باز کافران به پروردگار خود شرک می‏آورند.)


1- آفریننده آسمان و زمین خداوند است که با شناخت اندکی که از هر دو اینها داریم میتوان گفت به خاطر چنین مخلوقی (با این همه وسعت و تنوع و نظم و زیبایی و ...) چنین آفریدگاری انصافاً شایستگی حمد و ستایش را دارد. به دلیل اینکه همه آنچه که در آسمان و زمین است تجلی صفات و وجود اوست. براستی که چه زیبا خالقی است و چه زیبا مخلوقی!!!! 

2- کسی که تاریکی و روشنایی ها را نیز آفریده است.(با توجه به توصیف زمین و آسمان در پس و پیش این عبارت می توان گفت تاریکی و روشنایی در هر دو مخلوق آسمان و زمین قرار دارد. در زمین با تنوعی که در انواع مخلوقات وجود دارد تعبیر روشنایی و تاریکی به طور مشهودی روشن است به جز در مورد انسان به دلیل پیچیدگی و وظبفه ای که دارد و همین بخشی از زیبایی موجود در انسان است.)

3- برهان نظم در زمین و آسمان دلیل یکتایی اوست.( با وجود تاریکیها و روشنایی های موجود در آسمان و زمین باز هم نظم در هر دو آنها وجود دارد. می توان گفت: وجود همین روشنایی ها و تاریکیها خود موید نظم در آنهاست به طوری که هر جا روشنایی نباشد تاریکی است و هر جا تاریکی باشد روشنایی نیست و این قانون جاری در آسمان و زمین است که اصولا قوانین برای برقراری و ایجاد نظم ایجاد می شوند. و خداوند در آسمان و زمین نظم را به خوبی رعایت کرده است.

4- با این همه ادله و آیاتی که خداوند صریحا به انها اشاره میکند باز هم کافران شرک می ورزند!!!!

البته با توجه به معانی شرک و کفر باید توج هداشت که چرا کافران! شرک میورزند!!! نه کفر!!!!


به نظر حقیر، در دو آیه بعد همچنان بر ادله توحید و ستایش خداوند با ذکر آیات و نشانه های او می پردازد.

در آیه 2 و 3 نیز به موارد زیر اشاره شده است:

- پس از توجه به آسمان و زمین و تاریکی ها و روشنایی ها و برهان نظم موجود در انها این بار انسان را به تفکر در مورد خودش وامیدارد که در زمین مستقر است.

1- خدایی که انسان را از گل آفریده است. بعد جسمانی و روحانی انسان هنوز هم به طور کامل شناخته نشده است و این در حالی است که خداوند انسان را از گل بدبو خلق کرده است اما در عین حال چنین شگفت انگیز و عجیب و پیچیده است که هنوز هم برای بشر ناشناخته مانده است.! عظمت خداوند!

2_برای همه انسانها اجل و مرگ را قرار داده است. این بخش از زندگی جبری است که توسط خداوند بر همه انسانها واجب الاجراست. حتی مرگ انسان یکی از رحمتها و مخلوقات خداوند برای اشرف مخلوقاتش هست به طوری که اگر مرگ نبود نه انسان به وصال یار می رسید و نه اینکه دنیای اخروی را که بخش دیگری از عظمت و خداشناسی است را درک میکرد. علاوه بر این، این دنیا پر از انسانهای پیر و ناتوان و بیماری میشد که حتی قادر به انجام ساده ترین اعمال شخصی روزانه زندگی خود نبودند و همین امر باعث اذیت و ناراحتی خود افراد و اطرافیان انها می شد. شگفتا از این خالق مدبر!!! حقیقتا چنین خدایی را باید ستود

در آیه سوم به زیبایی هر سه آیه را با هم جمع میکند و می فرماید: خداوندی که آسمان و زمین و تاریکی ها و روشنایی های درون ان را افریده است، خالق ان است و از نهان و آشکار شمایی که جز کوچکی در این زمین هستی (البته به عنوان اشرف مخلوقات) آگاهی دارد و هر آنچه را که انجام می دهید را میداند حتی شرک خفی موجود در ذاتتان را.

 

۲۳ آذر ۹۳ ، ۲۳:۵۱ مائده احمدی
سوره سبا آیه ی 1-2
1.مالک آسمان و زمین خداوند است که صاحب اختیار آنهاست
2.علم خداوند بر همه چیز از جمله آنچه که در زمین فرو میرود و از آن خارج میشود وآنچه از آسمان فرود می آید و به آسمان میرود
3.تمام موجودات در آسمان وزمین حمد خداوند را به جا می آورند
4.ستایش خداوند ودیدن زیبایی ها در آخرت هم وجود دارد
5.آنچه از آسمان فرود می آید مانند باران وآنچه از زمین خارج میشود مانند روییدن گیاهان گواه مهربانی خداوند(صفت رحیم)است
۲۳ آذر ۹۳ ، ۲۳:۳۳ عاطفه جنت علیپور + فاطمه معصومه منوچهر
بر طبق سوره های فاطر و کهف ( تا آیه ی 53)
با نظر توام با تامل در آسمان ها و زمین، می توان به صفت فاطر بودن خداوند پی برد... و این زیبایی فاطر بودن خداوند، آدمی را به حمد و سپاس چنین خداوندی وا می دارد.
زیبایی هایی که خداوند را ستودنی می کند عبارتند از:
- عزیز و حکیم بودن خداوند و اینکه اگر در رحمتش را به سوی کسی بگشاید، کسی نمی تواند جلوی آن را بگیرد؛ همین ویژگی آنقدر زیباست که بنده را به ستایش وا می دارد.
- علم به صاحب اختیار بودن خداوند به همه ی امور و در همه ی زمان ها، می تواند منجر به حمد شود.
- حق بودن وعده های خداوند
- عزیز بودن خداوند و صاحب تمامی عزت ها بودن وی
- حاکمیت مطلق خداوند
- فقیر بودن انسان ها و در مقابل غنی بودن خداوند
- عالم بودن خداوند
- علیم به ذات صدور بودن
- ولی و سرپرست بودن خداوند
هیچ چیز سخنان او را دگرگون نمی سازد و پناهی جز او نمی یابی.
با تعریف صفات خداوند در متن زندگی خود و تکرار مداوم آن ها برای خود به عنوان ذکر، می توانیم همواره خدا را حمد کنیم.
کار اصحاب کهف: حمد خداوند از روی اختیار
طبق داستان صاحب باغ ، حمد نکردن یک گروه، باعث نازل شدن بلای خداوند می شود.
۲۳ آذر ۹۳ ، ۲۳:۲۸ فرناز پوررجب
1_ سوره ی نمل آیه ی 15؛هرگاه احساس برتری نسبت به دیگران کردیم  باید خدا را حمد کنیم چرا که این برتری از جانب اوست واو منبع تمام خوبی هاست
2_سوره ی شورا  آیه ی 5؛ملایکه هم تسبیح و حمد خدا را به جا می آورند و برای کسانی که در زمین هستند استغفار طلب می کنند.تسبیح و حمد و استغفار به دنبال هم آمده
3_سوره ی 
سجده آیه ی 15؛این جا قبل از تسبیح عمل سجده ذکر شده استو کسانی که حمد و تسبیح خدا را به جا می آورند از صفت کبر به دورند
4_سوره ی روم آیه ی 18؛زمان حمد خدا را ذکر کرده است؛شامگاهان و هنگام نیم روز پس در اوقات خاص حمد سفارش شده
5_سوره ی فاطر آیه ی 43؛هنگامی که خداوند حزن واندوه را از ما بزداید باید او را حمد کنیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی